Tentoonstelling 2015
Een terugblik

De foto's zijn gemaakt door Hue Wijnands.

Mooi Schijndel tentoonstelling tentoonstelling tentoonstelling

De buurtschappen van Gemonde.

Onlangs is onze vereniging gestart met onderzoek naar de vroegere buurtschappen in Gemonde: wie woonden er, welke families wonen daar al jaren, beschrijvingen en foto's van de huizen, verhalen uit de buurt, wat is er bijgekomen en wat verdwenen, en zo voort. Ook hier zoeken we naar herinneringen over gebeurtenissen en foto's. Op de tentoonstelling lieten we dat zien aan de hand van kaarten en foto's.

Gemondse klassefoto's.

De Heemkundevereniging heeft de afgelopen maanden veel groepsfoto's van de leerlingen en leerkrachten (en hun voorgangers) van de Sint Lambertusschool ontvangen. Ze werden zo gepresenteerd, dat ieder die zijn of haar klasgenootjes herkende, dit kon aangeven. Dat gold ook voor andere foto's die te maken hebben met de school: schoolreisjes, schoolverlaters en individuele foto's.

Basisschool Sint Lambertus

De school heeft veel oude landkaarten en schoolplaten. Een mooie selectie van dit leermateriaal werd tentoongesteld: een feest van herkenning!

tentoonstelling tentoonstelling tentoonstelling tentoonstelling

Filmpjes over Gemonde.

De Heemkundevereniging heeft de hand weten te leggen op unieke, nooit eerder vertoonde beelden van Gemonde. Ze waren op de tentoonstelling te zien.

Maar wij blijven altijd geïnteresseerd in meer filmpjes van allerlei gebeurtenissen in ons dorp, zoals activiteiten van verenigingen en buurten. Maar ook bewegende beelden van families, landschappen en straatbeelden zijn erg welkom.

Presentatie van de werkgroepen van de Heemkundevereniging.

De werkgroepen lieten zien wat zij in de afgelopen jaren hebben gedaan en wat dat heeft opgeleverd.

Wij blijven op zoek naar oude foto’s, materialen, speciale voorwerpen, verhalen en herinneringen. Als u deze heeft, neem dan contact op met Jan Steenbergen, tel. 5512194, mail archief@heemkundegemonde.nl Of kom ermee naar de inloopochtend, op de eerste woensdag van de maand tussen 9 en 12 bij Datmunda.